De alarmbellen bij de kleine spoorbomen in Hilversum zorgen voor ophef vanwege geluidsoverlast. Na een recente herinrichting gaan de alarmbellen nu enkel af wanneer de overgang daadwerkelijk sluit. Dit is een bewuste keuze van ProRail om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken.
De constante alarmering bij de spoorbomen, die frequenter dicht dan open zijn, leidt tot hinder voor buurtbewoners. Om deze overlast te verminderen, schakelen de bellen alleen in bij sluiting en niet bij opening voor langzaam verkeer. Dit resulteert in een aangenamere leefomgeving voor omwonenden.
ProRail benadrukt dat het uitschakelen van het geluid geen veiligheidsrisico vormt voor slechtzienden of blinden. Na overleg met belangenverenigingen blijkt dat mensen met visuele beperkingen reageren op omgevingsgeluid en dit geluid ervaren wanneer de trein voorbij is.
De bekende spoorwegovergang aan de Noorderweg en de Schoolstraat heeft recentelijk nieuwe regelingen ingevoerd die motorvoertuigen weren en enkel openstellen voor fietsers en voetgangers. In noodsituaties blijven hulpdiensten toegang behouden via speciale routes, terwijl verdere veranderingen, zoals eenrichtingsverkeer en snelheidsverlaging, aanstaande zijn.
De afronding van werkzaamheden aan de Noorderweg nadert, waarbij een enkelrichtingsverkeer en een 30 km/u zone worden geïmplementeerd. De reconstructie van de Koninginneweg - Schoolstraat kruising loopt volgens planning en wordt naar verwachting begin juni voltooid door de gemeente Hilversum.