Op dinsdagochtend, 07.45 uur, klonk een verontrustende mededeling op Amersfoort Centraal: het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal lag stil door een kapotte bovenleiding. Met dagelijks zo'n 30.000 reizigers tussen de steden, was dit een enorme uitdaging.
Reizigers namen de omreisroute via Hilversum volgens de NS-app, maar dit leidde tot nieuwe problemen. Hilversum, met gemiddeld 26.000 reizigers per dag, kon de extra drukte niet aan. Sociale media stroomde vol met klachten over de overvolle stations en vertragingen.
NS-woordvoerder Sarah van Amerongen erkent het probleem. Omreizen via Hilversum was het beste alternatief, maar dit verdubbelde het aantal reizigers op dat moment. De oplossing ligt echter bij ProRail, die pleit voor spreiding op de stations om opstoppingen te voorkomen.
De overlast zorgt voor drukte op de stations, maar bij sommige winkels, zoals Starbucks, leidde het tot hogere omzetten door extra verkoop van koffie tijdens de vertragingen. Een nadeel blijkt een voordeel te hebben.