OV-poortjes station dicht vanaf 17 juni

Foto: Nieuws.nl

De poortjes bij het station in Hilversum gaan woensdag 17 juni voortaan allemaal dicht. Wie dus geen OV-chipkaart heeft en van het centrum naar het Oosterspoorplein of omgekeerd wil, moet door de voetgangers- en fietstunnel.

Nu zijn nog 2 poortjes standaard open. Als alle poortjes ‘dicht’ zijn is een chipkaart nodig om in en weer uit te checken. Wie een OV-chipkaart bezit, kan het station gratis passeren via de poortjes. Wel moet er voldoende saldo (20 euro) op de kaart staan, of moet deze via de kaartautomaat worden opgewaardeerd.

Agressie
Volgens verkeerswethouder Floris Voorink is bij het aanleggen van de voetgangers- en fietserstunnel destijds rekening gehouden met het feit dat de poortjes ooit dicht zouden gaan voor mensen die niet met de trein reizen. De maatregelen heeft te maken met afspraken van de landelijke overheid met NS, Prorail en de vakbonden tegen agressie.

De 2 dagen voorafgaand aan de nieuwe regeling zal NS eerst een proef houden in de spits met gesloten poortjes. Dan zullen er servicemedewerkers aanwezig zijn om indien nodig te assisteren. Ook in de eerste week na de in werking stelling zijn medewerkers van NS aanwezig om te helpen.

Gedwongen overstap
Als gevolg van de versnelde ingebruikname van de poortjes krijgt een deel van de reizigers te maken met een ‘gedwongen overstap’. Zo kan het zijn dat reizigers die aankomen op spoor 1, uitchecken en opnieuw in moeten checken omdat zij van spoor wisselen voor het voortzetten van hun reis.

Door deze gedwongen overstap maken zij daardoor nu twee ritten in plaats van de bedoelde aaneengesloten reis. Gevolg is een langere reistijd en hogere kosten doordat reizigers twee keer het minimum opstaptarief betalen. De NS denkt per werkdag 46 personen en vrijdagmiddag 57 personen hier de dupe van zijn.

Reisprincipe
In oktober moet dit zijn opgelost door de invoering van het zogeheten ‘reis-principe’. Hiermee wordt het eerste check-in moment leidend voor het tarief van de gehele reis, als opnieuw inchecken binnen 35 minuten na uitchecken plaatsvindt.

Voor de periode van 17 juni tot oktober neemt NS communicatiemaatregelen om het ongemak te beperken en klanten te informeren hoe zij teveel betaalde kosten terug kunnen krijgen.