Actie bij Hilversum Mediapark tegen Zwarte Piet in Sinterklaasjournaal

Foto: De NTR komt niet over de brug

Een groep van zo’n vijftig actievoerders heeft zojuist op de voetgangersbrug over het spoor bij station Hilversum Mediapark de doorgang versperd. De groep doet dit uit onvrede over het feit dat de NTR nog steeds zwarte pieten in het Sinterklaasjournaal laat optreden.

De activisten staan op de voetgangersbrug (de Kijkbuis) met een spandoek met de tekst ‘De NTR komt niet over de brug’. Treinreizigers die naar het Mediapark willen worden omgeleid langs de andere kant van het spoor en moeten ongeveer tien minuten omlopen.

Beeldbepalend

Het Sinterklaasjournaal is beeldbepalend voor het uiterlijk van Sint en Piet door heel Nederland. Talloze instituten en honderdduizenden schoolkinderen kijken jaarlijks naar het Sinterklaasjournaal.

Open brief

Op een door activisten opgestelde open brief aan de NTR volgde geen enkele inhoudelijke reactie vanuit de NTR of het Sinterklaasjournaal. Daarom hebben de activisten besloten tot een actie bij het Mediapark. De eis van de actievoerders is de definitieve afschaffing van Zwarte Piet bij het Sinterklaasjournaal. RTL en Nickelodeon gingen de NTR al voor bij het afschaffen van Zwarte Piet.

Verdienmodel

In 2018 is het twaalf jaar geleden dat het Sinterklaasjournaal regenboogpieten introduceerde en een eerste stap leek te zetten richting afschaffing van de racistische Zwarte Piet. In de afgelopen twaalf jaar is voor de actievoerders duidelijk geworden dat de NTR Zwarte Piet is gaan zien als verdienmodel; een garantie op aandacht voor het Sinterklaasjournaal. Scenarioschrijver Ajé Boschhuizen heeft in de landelijke media bevestigd dat de aandacht die ‘de Zwarte Piet-discussie’ genereert ‘de droom van iedere programmamaker’ is.